هفتمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی

این جلسه در مورخه ۴ دی ماه ۱۴۰۲ در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ریاست دکتر مرتضی کرباسی با حضور مدیران بخش دولتی و فعالین حوزه سلامت استان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مرتضی کرباسی توضیحاتی در خصوص لزوم احداث شهرک سبز سلامت ارائه نمود و با توجه به برنامه ساخت ۴۰ پارک در حوزه سلامت در سطح کشور لزوم حمایت بخش دولتی از راه انداری پروژه شهرک سبز سلامت را عنوان کرد.

وی در ادامه، با اشاره به سفر چندی پیش مسئولان ایالت سند پاکستان به مشهد و برگزاری نشستی در اتاق خراسان رضوی، اظهار کرد: در آن دیدار، مسئولان ایالت سند پاکستان آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌های ورزشی و… اعلام کردند. علاوه بر این، اتاق تجارت افغانستان نیز در هفته‌ای که گذشت، در خصوص اجرای پروژه‌های مشترک در این حیطه اعلام آمادگی کرد. این فرصتی مناسب برای حوزه دارو و سلامت استان و صادرات محصولات سلامت محور است. این اقدامات را می‌توان گامی در راستای تحقق دیپلماسی سلامت قلمداد کرد.

کرباسی افزود: تشکیل هیاتی تخصصی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی طی هم‌افزایی کمیسیون‌های سلامت و خدمات فنی و مهندسی اتاق مشهد، در برنامه‌ریزی برای اعزام به افغانستان و عقد تفاهم نامه در حوزه‌های مختلف اثرگذار خواهد بود.

در ادامه محمد ابراهیم زیروحی مشاور عالی انجمن تولیدکنندگان خراسان رضوی به بیان مزایا و آثار مهم اقتصادی و نیز لزوم توجه جدی به تمرکز بنگاه های مرتبط با حوزه سلامت پرداخت.

محمد امین کیانی نژاد،  نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: تمامی ذی نفعان حوزه سلامت از جمله دارو و تجهیزات پزشکی باید پیشنهادات خود را در خصوص احداث این شهرک منعکس کنند. گردآوری صنایع تولید مواد اولیه دارو، صنایع تولید محصول، صنایع بسته بندی تخصصی وابسته، آزمایشگاه های همکار در این حوزه و ایجاد یک مرکز شوروم به صورت دائمی از جمله اهداف احداث این شهرک تخصصی است.

در بخش دیگری از نشست، حجت اله قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: ما باید از پتانسیل ها و حمایت های دولتی برای احداث شهرک های صنعتی استفاده کنیم. در حال حاضر وفاقی میان بخش خصوصی و دولتی برای احداث این شهرک ایجاد شده است. اگر بخواهیم بحث کسب و کار را در سطح کشور رونق دهیم و دانشجویان مهندسی پزشکی و کلیه افرادی که در حوزه پزشکی فعالیت می کنند را به کار بگیریم، باید احداث شهرک صنعتی سلامت جدی گرفته شود تا این فرآیند تسهیل و روان سازی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه اجرا و ساخت شهرک صنعتی سلامت با بوروکراسی های موجود زمان بر است، باید توان بخش دولتی و بخش خصوصی در این رابطه به کار گرفته شود تا این مهم محقق گردد.

  نظرات